Kommunen ville ha ett dokumentationssystem och ha koll på sin statistik i området. Enligt Jenny fanns det inga andra leverantörer som kunde leverera systemstöd utifrån kommunens behov. Örebro kommun tog in Stella 2011, och innan systemet infördes arbetade man med skador och tillbud ute på enhetsnivå. Detta innebar att kommunen hade svårt att följa upp sina ärenden och statistik centralt vilket var grunden till att Stella köptes in.
Jenny och Örebro kommun arbetar idag aktivt med Miljödatas system Stella och de har nyligen kommit i gång med rapportering direkt till Försäkringskassan. Enligt Jenny är det en funktion som är väldigt bra och sparar cheferna tid.
Jenny tycker det varit enkelt att komma i gång med Stella. Systemet är väldigt lättanvänt för både HR och medarbetarna och det är väldigt tacksamt. Det Jenny fått lägga lite mer tid på är att lära sig administrationen utav systemet. Hon uttrycker att hon inte behövt någon utbildning från Miljödatas sida utan har lärt sig hur systemet fungerar på egen hand. Jenny säger att det är enkelt att förstå och det finns mycket material tillgängligt på Miljödatas supportforum.
- Jag tycker att alla systemen från Miljödata är väldigt lättanvända, och det uppfattar jag att cheferna också tycker.
Det är en av de stora anledningarna till att kommunen använder Adato, Stella och Novi från Miljödata.
Enligt Jenny har Miljödata väl fungerande system som är utformade så att de är enkla att använda. Oavsett om man har ett eller flera system är det enkelt att förstå gränssnittet och funktionaliteten vilket får även de systemtrötta användarna att utföra sin dokumentation.
Något Jenny lyfter lite extra är att hon verkligen kunnat bomba Miljödatas support med frågor och ärenden i alla dess slag och alltid bli bemött snabbt och med hjälpsamma svar.
Nu när Örebros kommun har SSO inloggning behöver HR inte hjälpa cheferna med glömda lösenord, och det blir inga svårigheter att logga in i systemet.
Detta har lett till att HR har mer tid och en minskad arbetsbelastning i egentligen onödiga och tidskrävande ärenden. Jenny uttrycker att det var lite krångligt innan de valde att införa SSO men att hon är väldigt nöjd att det gjordes.
Stella är väldigt bra eftersom man kan välja vilka rubriksättningar man sätter i systemet så man kan följa all statistik på sitt vis. Jenny utrycker att systemet är väldigt bra för medarbetaren när de ska anmäla och rapportera skador och tillbud.
Att systemet fungerar för kommunens 14 000 medarbetare är något som är väldigt viktigt och det är en av de stora fördelarna med Stella.
Jenny säger även att hon skulle rekommendera de som inte använder sig av Stella idag att införa systemet då det underlättar arbetet och är uppskattat hos cheferna.
- Det underlättar verkligen arbetet med skador och tillbud när man har ett systemstöd som är direkt kopplat till både Försäkringskassan och AFA.
Slutligen skulle Jenny rekommendera att man har fler system från Miljödata. Anledningen till att man ska ha fler system ligger i att arbetet blir mycket enklare för cheferna i organisationen, dokumentationen utförs och det krävs väldigt lite utbildningar för att cheferna ska lära sig hur Miljödatas system fungerar.