Habo kommun började använda Miljödatas system med Adato och Stella redan 2018. Beslutet grundade sig i behovet av ett systemstöd för rehabiliteringsarbetet och tillbudsrapporteringen, något som tidigare saknades.
Att valet föll på Miljödatas system var en kombination av goda
referenser från andra kommuner och systemets tydliga koppling till lagstiftning och arbetsgivaransvar.
Systemet Novi följde därefter när behoven för dokumentation av medarbetarärenden ökade. Valet att samla flera delar av HR-arbetet hos samma leverantör var medvetet.
Innan systemen infördes hanterades det mesta manuellt. Rehabiliteringsärenden antecknades i dokument eller i mötesprotokoll, ofta sparade på enskilda datorer. Läkarintyg låg i pärmar. Tillbud rapporterades med pappersblanketter som skickades till personalenheten. Det fanns ingen gemensam struktur, inget arkiv, och det var svårt att följa upp eller överföra information vid chefsbyten.
-Vi hade bra metoder, men ingen säker hantering. Rehaben låg i anteckningar, läkarintygen i pärmar, och tillbuden skickades på papper. Det fanns inga system att lita på.
Den största utmaningen var bristen på struktur och rättssäkerhet. Informationen var inte samlad, vilket försvårade kontinuitet, särskilt när en chef slutade. Dessutom riskerade viktig dokumentation att falla bort. När det gällde tillbud rapporterades alldeles för lite, eftersom det krävde mycket manuellt arbete
Adato har förbättrat Habo kommuns rehabiliteringsarbete på flera plan. Cheferna har en tydlig process att följa, all dokumentation är samlad på ett ställe och informationen följer med vid chefsbyten. Dessutom hanteras läkarintyg digitalt och säkert.
- Vi har kunnat hantera komplicerade rehabiliteringsärenden tack vare den
dokumentation som finns i Adato.
Stella har förbättrat tillbudsrapporteringen. Från att vara något som skedde sällan och manuellt, sker det nu digitalt och enkelt. Antalet rapporter ökade markant efter införandet.
- Vi såg en stor ökning i tillbudsrapporteringen efter Stella. Det blev enklare att
rapportera – och det gör att vi kan jobba förebyggande på riktigt.
Novi har bidragit till tydligare dokumentation av medarbetarsamtal, anpassningar och eventuella misskötsamheter. Chefer kan dokumentera på ett sätt som är professionellt och korrekt, vilket bidrar till kontinuitet och trygghet.
- Novi har höjt kvaliteten på hela vår dokumentation kring medarbetare. Det är lätt att följa upp, även om chefen byts ut. Systemet vägleder
vad som ska finnas med.