Arbetsmiljöverket strävar efter att ingen individ ska drabbas av sjukdom, skada eller förlora livet till följd av arbetsrelaterade händelser. I linje med regeringens arbetsmiljöstrategi har en specifik satsning formulerats med en nollvision mot dödliga arbetsrelaterade händelser. Genom denna satsning strävar Arbetsmiljöverket efter att stärka samarbetet med arbetsmarknadens parter och branschorganisationer, särskilt inom de områden som drabbas hårdast av dessa tragiska händelser.
Under 2023 bevittnade vi en ökning av arbetsplatsolyckor där 57 liv gick förlorade. Många av dessa arbetsplatsolyckor berodde på fall från höga höjder, kläm olyckor, bristande säkerhetsutrustning på byggarbetsplatser och inblandning av fordon.
Det krävs att alla tar sitt ansvar och arbetar med olika åtgärder och säkerställer en ökad medvetenhet kring arbetsplatsens säkerhet.
För att förhindra olyckorna som sker är det viktigt att prioritera korrekt användning av personlig skyddsutrustning och regelbunden inspektion av arbetsplatser för att eliminera potentiella risker. Utifrån statistiken från arbetsmiljöverket är det extra viktigt att arbetsgivare på byggarbetsplatser och industrier ser till att alla anställda har tillgång till och använder adekvat säkerhetsutrustning.
Det som krävs är samarbete mellan arbetsgivare, fackföreningar och myndigheter. Investeringar i utbildning, ökad tillsyn och regelbunden utvärdering av säkerhetsprotokoll är nödvändiga steg för att skapa en säkrare arbetsmiljö. Det finns väldigt många hjälpmedel att tillgå för organisationerna men för att någon förändring ska ske gäller det att prioritera medarbetarnas säkerhet.
Arbetsmiljöverket identifierar ett antal risker på arbetsplatser som kan påverka hälsan och säkerheten för de anställda. Här är några exempel på dessa risker:
Risken för ergonomiska problem och fysiska besvär ökar på grund av otillräcklig plats och en dålig utformning av datorarbetsplatser.
Användningen av komplicerade datasystem och programvaror ökar risken för misstag och frustration bland de anställda.
Exponering för buller och oönskat ljud kan påverka hörsel och koncentration negativt, vilket kan leda till ökad stress och minskad produktivitet.
Exponering för allergiframkallande ämnen och bristande ventilation kan leda till hälsoproblem och försämrad luftkvalitet på arbetsplatsen.
Otillräcklig framkomlighet och brister i säker utrymning ökar risken för olyckor och skapar farliga situationer vid en eventuell nödsituation.
Otillräcklig eller otydlig information samt instruktioner kan leda till missförstånd och felaktiga utföranden av arbetsuppgifter.
Ett högt arbetstempo utan tillräckliga möjligheter till pauser kan öka stressnivån och resultera i utmattning och försämrad prestation.
Bristande klarhet kring vad som förväntas av de anställda, samt osäkerhet kring hur och när arbetsuppgifter ska utföras, kan skapa förvirring och frustration.
Bristande stöd, tidspress och otillräcklig kunskap kan påverka arbetsprestationen negativt och leda till ökad stress och missnöje bland personalen.
Det är viktigt för arbetsgivare att identifiera och åtgärda dessa risker för att skapa en trygg och hälsosam arbetsmiljö. För att göra detta på ett enkelt sätt kan man som organisation ta hjälp av Miljödatas system Stella för hanteringen av skador och tillbud samt systemet Opus där hela det systematiska arbetsmiljöarbetet kan planeras, dokumenteras och utföras.
Lämna dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig och berättar mer om hur våra system kan hjälpa er
Tack för visat intresse! Vi hör av oss så fort vi kan!Med administration och tekniska lösningar kan ditt företag att leva upp till EU:s dataskyddsförordning GDPR och undvika olovlig hantering av personuppgifter.
Bristande rutiner gör det svårt att följa lagar och regler i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Med digitalt stöd lyckas du uppfylla ditt arbetsmiljöuppdrag.
Arbetsgivaren och de anställda får tillgång till all nödvändig information. Medarbetaren rapporterar händelsen själv och ansvarig chef kan vidta snabba åtgärder.